4. Panduan Kajian Ilimah

Panduan Perancangan dan Pelaksanaan Kajian:

1. Penggunaan sumber maklumat dari laman web dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu cabaran besar kepada guru-guru. Walaupun sumber maklumat mudah dicapai, tetapi ledakan maklumat yang terdapat dalam pelbagai laman web telah menyebabkan guru dan pelajar sukar untuk memilih sesuai, menilai dan menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.

2. Justeru, guru pelatih perlu mempunyai kemahiran berfikir tinggi untuk memastikan maklumat yang terdapat dalam laman-laman web adalah sahih dan boleh digunakan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran.




3. Dengan itu, satu mekanisma untuk penganalisisan dan penilaian bahan-bahan sumber maklumat dari laman-laman web perlu diwujudkan. Seterusnya sumber maklumat tersebut boleh diintegrasikan dalam pengajaran dan pembelajaran supaya pembelajaran bermakna dengan teknologi maklumat dan komunikasi boleh dilaksanakan.

4. Untuk kajian ini, anda perlu mengaplikasikan ilmu-ilmu ikhtisas yang telah dipelajari seperti

a. Komputer dalam Pendidikan (yang terkini anda perlu ada blog sendiri);
b. psikologi pendidikan;
c. teknologi pendidikan;
d. pengalaman semasa menjalani latihan mengajar; kaedah pendidikan islam / alquran;
e. pengukuran penilaian;
f. kemahiran berfikir dalam pendidikan (ilmu tambahan – standard pemikiran –dan anda perlu baca dan faham dan bincang dalam yahoogroup tentang Intelectual standard. Dr saemah akan memantau tahap kefahaman anda tentang Intelektual standard ini );





Tajuk:

PENGINTEGRASIAN SUMBER MAKLUMAT DARI LAMAN WEB UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ( PILIH SATU TAJUK YANG BERKAITAN DENGAN PENDIDIKAN ISLAM )


BAB 1 PENGENALAN

1.1 Pendahuluan

Satu perenggan yang memberi mukadimah kajian anda. Sekurang-kurangnya 3 ayat (ayat utama, ayat sokongan – berdasarkan sumber rujukan dan ayat rumusan/sintesis)

Satu perenggan yang memberi ‘road map’ kandugan bab 1.


1.2 Latar belakang kajian

Sekurang-kurangnya tiga perenggan yang menjelaskan latar belakang kajian yang anda ingin laku. Antaranya pengajaran dan pembelajaran tajuk kajian anda. Anda perlu merujuk sukatan pelajaran untuk memperihal isi kandungan. Kaedah yang digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran tajuk berkenaan pada masa kini. Apakah bahan bantu mengajar yang digunakan. Jika ada menggunakan komputer atau ICT, bagaimana ia dilaksanakan – mesti berdasar kajian lepas. Bagaimana dengan penggunaan sumber maklumat dari laman-laman web dalam pengajaran-pengajaran


1.3 Penyataan Masalah


1.4 Tujuan, objektif dan soalan kajian
1.5 Batasan Kajian
1.6 Kepentingan kajian
1.7 Rumusan

BAB 2

1. PENYATAAN MASALAH



2. OBJEKTIF KAJIAN
a. Mencari, menganalisis dan menilai sumber maklumat dari laman-laman web yang bersesuaian dengan tajuk
b. Menghasilkan strategi pencarian, penganalisisan dan penilaian bahan-bahan sumber maklumat sebagai panduan guru dan pelajar.
c. Membina modul berasaskan blog bagi pengajaran dan pembelajaran [tajuk] mengintegrasikan sumber maklumat yang dipilih

3. TINJAUAN LITERATUR
a. Standard Pemikiran
b. Kemahiran Berfikir dari perspektif Islam
c. Penggunaan Internet dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam / Pendidikan AlQuran (kaitkan dengan tajuk yang dipilih)
d. Panduan Penilaian bahan sumber maklumat dari Internet (mengikut tajuk yang anda pilih)
e. Jenis-jenis dokumen maklumat dalam laman web (format html, grafik/imej, audio, video, animasi)
f. Laman-laman web yang berkaitan dengan Pendidikan Islam / AlQuran (terutamannya yang berkaitan dengan tajuk yang dipilih).

4. Metodologi – Analisis Dokumen dan Kandungan
a. Kaedah kualitatif
b. Kajian kes – temu bual dengan guru-guru pendidikan Islam di sekolah.
c. Analisis dokumen:
i. Dokumen web yang berkaitan dengan dengan tajuk sesuatu subjek yang anda pilih
ii. Jenis-jenis dokumen: text, gambar, video, audio
iii. Sediakan panduan perkara-perkara yang hendak dianalisis mengikut jenis dokumen dengan kesesuaian tajuk

5. Dapatan Kajian
a. Laman-laman web yang sesuai dengan tajuk
b. Strategi penilaian laman web
c. Modul berasaskan web

6. Rumusan dan perbincangan (refleksi metakognitif semasa melakukan kajian)





Pelan tindakan dan pengurusan projek kajian ilmiah

Minggu Perkara Hasilan
5 Mengenalpasti tajuk mengikut bidang Penulisan Laporan
Bab 1 Pengenalan
Penyataaan masalah
Tujuan kajian
Objektif & Persoalan kajian

6 -7 Tinjauan Literatur
a. Standard Pemikiran
b. Penggunaan ICT dalam Pendidikan Islam / Pendidikan AlQuran
c. Panduan Penilaian bahan sumber maklumat dari Internet
d. Jenis-jenis dokumen dalam laman web
e. Laman-laman web Pendidikan Islam / AlQuran
Bab 2 Tinjauan Literatur


Laporan Kemajuan selasa minggu ke 7
8-9 a. Mencari tapak web yang berkaitan dengan tajuk
b. Bina templat analisis dokumen dan kandungan mengikut jenis-jenis dokumen dan kesesuaian tajuk masing-masing
Bab 3 Metodologi


Laporan Kemajuan selasa minggu ke 9
10 – 11 Berdasarkan templat, analisis kandungan dokumen. Buat rumusan/inferens tentang kesesuaian sesuatu kandungan laman web mengikut tajuk.
Bab 4 Dapatan Kajian

Laporan Kemajuan selasa minggu ke 11
12 - 14 Bina modul berasaskan web pengintegrasian sumber maklumat laman web mengikut tajuk kajian anda. Sediakan juga rancangan pengajaran pengintegrasian. Laporan Kemajuan selasa minggu ke 14
12 November 2007 Penghantaran Draf final laporan termasuk modul
19-20 November 2007 Pembentangan hasil latihan ilmiah: Peperiksaan Lisan


Hasil Pembelajaran Program
HP1: Pengetahuan disiplin ilmu asas
HP2: Pengetahuan disiplin ilmu khusus
HP3: Kemahiran praktikal
HP4: Menyelesaikan masalah serta berfikiran kritis, kreatif dan inovatif
HP5: Kemahiran penyelidikan
HP6: Berkomunikasi secara berkesan
HP7: Berfungsi dengan berkesan dalam satu pasukan
HP8: Kemahiran teknikal
HP9: Mengurus maklumat serta mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat
HP10: Mengamalkan sikap dan etika pendidik yang profesional
HP11: Melaksanakan tanggungjawab sosial dalam masyarakat bersesuaian dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
HP12: Menguruskan projek dan menguasai kemahiran keusahawanan






Standard Laman web Kandungan dokumen (Bahan berbentuk hypertext/hypermedia)
teks Grafik/ imej audio video Animasi
1 XXXX
• ???
• ???
• ???
2 XXXX
• ???
• ???
• ???
3 XXXX
• ???
• ???
• ???
4 XXXX
• ???
• ???
• ???
5 XXXX
• ???
• ???
• ???
6 XXXX
• ???
• ???
• ???
7 XXXX
• ???
• ???
• ???
8 XXXX
• ???
• ???
• ???
9 XXXX
• ???
• ???
• ???



0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 REFLEKSI |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net | This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.